وبلاگ

معرفی 5 زبان‌ برنامه‌ نویسی قدرتمند برای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی
برنامه نویسی هوش مصنوعی

معرفی 5 زبان‌ برنامه‌ نویسی قدرتمند برای هوش مصنوعی

امروز دیگر تردیدی وجود ندارد که هوش مصنوعی به‌زودی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما بدل خواهد شد. در این مقاله مروری بر بهترین زبان ‌های برنامه نویسی هوش مصنوعی خواهیم داشت.

هوش مصنوعی شبیه‌سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین‌ها به ویژه سیستم‌های کامپیوتری است. کاربردهای خاص هوش مصنوعی شامل سیستم‌های خبره، پردازش زبان طبیعی، تشخیص گفتار و بینایی ماشین است.

هوش مصنوعی که ما امروز می‌بینیم هوش مصنوعی محدود یا هوش مصنوعی ضعیف(weak AI) خوانده می‌شود؛ این هوش مصنوعی تنها می‌تواند از عهده وظایف کوچکی چون تشخیص چهره، جست‌وجوی اینترنتی یا راندن ماشین برآید. هدف بلندمدت در حوزه هوش مصنوعی خلق هوش مصنوعی عمومی(General AI) است که قادر است همه کارهای شناختی انسان را انجام دهد.

برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی که به‌صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم:

  • فیلترهای اسپم
  • فناوری‌های تبدیل گفتار به متن
  • سیری، conrtana
  • جست‌وجوی هوشمند
  • تبلیغات هوشمند شخصی‌سازی شده
  • چت‌بات‌ها

البته طبیعتاً فناوری‌های متکی به هوش مصنوعی محدود به همین چند مورد نیست. هوش مصنوعی راه‌های جدیدی پیش‌پای مسیر پیشرفت تکنولوژی قرار داده است.

با رونق هوش مصنوعی، نیاز به برنامه‌نویسان و مهندسان ماهری که به زبان ‌های برنامه‌نویسی مسلط باشند نیز افزایش فراوانی یافته است.

زبان برنامه نویسی مخصوص هوش مصنوعی چیست؟

 از آنجایی که هیاهوی هوش مصنوعی افزایش یافته است، فروشندگان در تلاش برای تبلیغ نحوه استفاده محصولات و خدماتشان از هوش مصنوعی هستند. اغلب، آنچه آن‌ها به عنوان AI از آن یاد می‌کنند، به سادگی یکی از اجزای هوش مصنوعی ماندد یادگیری ماشین است. هوش مصنوعی به پایه‌ای از سخت افزار و نرم افزار تخصصی برای نوشتن و آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین نیاز دارد. زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی، زبان واحدی نیست. تعداد کمی از زبان‌ها برای برنامه نویسی هوش مصنوعی محبوب هستند. از جمله زبان های هوش مصنوعی می‌توان پایتون و جاوا را نام برد.

زبان برنامه نویسی مخصوص هوش مصنوعی

برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟

به طور کلی، سیستم‌های هوش مصنوعی با دریافت مقادیر زیادی از داده‌های آموزشی برچسب‌گذاری‌شده، تجزیه و تحلیل داده‌ها برای همبستگی‌ها و الگوها و استفاده از این الگوها برای پیش‌بینی وضعیت‌های آینده کار می‌کنند. به این ترتیب، یک ربات چت که از نمونه‌هایی از چت‌های متنی تغذیه می‌شود، می‌تواند یاد بگیرد که تبادلات واقعی با افراد ایجاد کند یا یک ابزار تشخیص تصویر می‌تواند با مرور میلیون‌ها مثال، شناسایی و توصیف اشیاء در تصاویر را بیاموزد. همه این ویژگی‌ها با استفاده از برنامه‌ نویسی هوش مصنوعی امکان‌پذیر است.

بهترین زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی

اگر شما به هوش مصنوعی علاقه دارید، و یا حتی دوست دارید پروژه‌های AI شخصی خود را پیش ببرید، نیاز دارید که با محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان ‌های برنامه‌‎نویسی هوش مصنوعی آشنا شوید. در ادامه به چند مورد از این زبان‌ها اشاره می‌کنیم

پیش از ورود به بحث اصلی باید این نکته را یادآوری کنیم که انتخاب یکی از این زبان‌ها به‌عنوان «بهترین زبان برنامه‌نویس هوش مصنوعی» دشوار است، چرا که هر یک از این زبان‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند به پیشبرد پروژه‌های هوش مصنوعی کمک کنند.

هوش مصنوعی با پایتون(Python)

هوش مصنوعی با پایتون(Python)

امروز دیگر کسی نمی‌تواند جایگاه ممتاز پایتون را در جهان هوش مصنوعی انکار کند. سادگی، انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری این زبان را به یکی از زبان‌های پرطرفدار و محبوب بدل ساخته است.

گیدو فن روسوم، برنامه‌نویس هلندی، در اواخر دهه ۱۹۸۰ به فکر توسعه زبانی افتاد که کار با آن آسان‌تر از زبان‌های پیشین باشد و برخی از محدودیت‌های آن‌ها را نداشته باشد. حاصل تلاش‌های او زبان برنامه‌نویسی پایتون بود.

 پایتون جزء زبان‌های متن‌ باز(open-source) به شمار می‌آید. به این معنا که منبع کد آن بدون دریافت هزینه در اختیار دیگران قرار می‌گیرد و همه می‌توانند در اصلاح و بهبود آن مشارکت داشته باشند.

این زبان از ایده‌آل‌ترین زبان‌ های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. پایتون به‌خاطر نحو(Syntax) ساده و کد‌های مختصری که دارد طرفداران فراوانی دارد. این زبان از کلید‌واژه‌های خوانایی استفاده می‌کند، امکان برنامه‌نویسی شئی‌گرا را فراهم می‌کند و می‌تواند با زبان‌های دیگری مثل جاوا ادغام شود. در مقایسه با برنامه‌های دیگر، سرعت توسعه پایتون بسیار بیشتر است و این اجازه را می‌دهد که الگوریتم‌ها را بدون اجرای واقعی تست کرد

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت پایتون که محبوبیت آن را در میان برنامه‌نویسان، به‌ویژه در هوش مصنوعی، افزایش داده کتابخانه بزرگ استاندارد آن است. این ویژگی استفاده از پایتون را در توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین آسان‌تر ساخته است. در دسترس بودن منابع آموزش پایتون نیز از مزیت های این زبان برنامه نویسی است.

در حال حاضر، پایتون در همه حوزه‌های هوش مصنوعی، از داده‌کاوی تا بینایی ماشین و پردازش زبان طبیعی، به‌صورت گسترده استفاده می‌شود. کتابخانه‌های مثل تنسورفلو، کرس، پای‌تورچ و سایکیت-‌لرن از مشهورترین کتابخانه‌های پایتون هستند که در هوش مصنوعی استفاده می‌شوند.

هوش مصنوعی با پرولوگ(Prolog)

هوش مصنوعی با پرولوگ(Prolog)

یکی از قدیمی‌ترین زبان ‌های برنامه‌نویسی است. پرولوگ چارچوب منطقی قدرتمندی دارد که با سه عنصر، فکت‌ها، قواعد و هدف‌ها، کار می‌کند. برنامه‌نویس باید هر سه این عناصر را تعریف کند و پرولوگ با تحلیل فکت‌ها و قواعد میان آن‌ها روابطی برقرار می‌کند که به نتایج معینی می‌رسد. از آنجایی که راه‌حل‌های توسعه یافته با این برنامه به‌جای تکیه بر گزارهای از پیش موجود، بر پایه قواعد منطقی هستند، برای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی بسیار مناسب‌اند.

پرولوگ  یک زبان برنامه نویسی منطقی است که نقش مهمی در برنامه نویسی هوش مصنوعی دارد. در پرولوگ، منطق به صورت روابط که به آن‌‌ها حقایق و قوانین می‌گویند، بیان می‌شود. قلب اصلی پرولوگ در منطق اعمال‌شده نهفته است و فرمول یا محاسبه با اجرای یک پرس و جو بر روی این روابط انجام می‌شود.

از جمله مزایای این زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی به این مورد می‌توان اشاره کرد که: زبانی آسان برای ساخت پایگاه داده است که به تلاش زیادی برای برنامه نویسی نیاز ندارد. پرولوگ در هوش مصنوعی بسیار استفاده می‌شود؛ همچنین برای تطبیق الگو بر روی درختان تجزیه زبان طبیعی کاربرد دارد.

هوش مصنوعی با لیسپ(Lisp)

هوش مصنوعی با لیسپ(Lisp)

لیسپ در سال ۱۹۵۸ به دست جان مک‌کارتی پدید آمد. لیسپ بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان از آن در یادگیری ماشین استفاده کرد. این زبان بیشتر با سرعت prototyping و خلق پویای اشیای جدید شناخته می‌شود. با این حال لیسپ امروز چندان محبوب نیست، چرا که نحو بسیار دشواری دارد و یادگیری آن سخت است. همچنین در مقایسه با زبانی مثل پایتون، از کتابخانه‌های غنی و فراوان برخوردار نیست.

LISP مخفف پردازش لیست است. این خانواده از زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی، دومین زبان برنامه‌نویسی قدیمی است که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها یک سال توسط فرترن شکست خورده است. LISP همچنان در تحقیقات هوش مصنوعی و به عنوان زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی محبوب است.

Lisp که در ابتدا به عنوان یک نماد ریاضی عملی برای برنامه های کامپیوتری ایجاد شد به سرعت به زبان برنامه نویسی مورد علاقه برای تحقیقات هوش مصنوعی تبدیل شد. به‌عنوان یکی از اولین زبان‌های برنامه‌نویسی، LISP  ایده‌های بسیاری را در علوم کامپیوتر، از جمله ساختارهای داده درختی، مدیریت ذخیره‌سازی خودکارو تایپ پویا پیشگام کرد.

هوش مصنوعی با جاوا(Java)

هوش مصنوعی با جاوا(Java)

جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌ های برنامه‌نویسی است که کتابخانه‌های متن ‌باز زیادی دارد. جاوا پلتفرم مستقلی دارد که آن را برای توسعه هوش مصنوعی مناسب می‌سازد. این زبان، زبان برنامه‌نویسی استاندارد و منعطفی است که در آن دیباگ کردن کدها راحت است، قابلیت توسعه‌پذیری بالایی دارد، توان آن را دارد که از پروژه‌های بزرگ‌ پشتیبانی کند و می‌توان در آن دادها را به‌صورت گرافیکی نشان داد.

یادگیری جاوا بسیار راحت است و فناوری ماشین مجازی (JVM) آن توسعه زبان هوش مصنوعی را در پلتفرم‌های مختلف ممکن می‌سازد. شعاری که معمولاً به طراحان این زبان نسبت می‌دهند نشان‌دهنده همین قابلیت اجرای کدها روی پلتفرم‌های گوناگون است: «Write One, Run Anywhere». در میان زبان‌ های برنامه‌نویسی جاوا بیشترین استفاده‌کننده را در جهان دارد.

جاوا نقاط قوتی دارد که استفاده ازآن به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی هوش مصنوعی را ممکن می‌سازد. مهم‌ترین مزایای جاوا به راحتی استفاده از آن، سرعت بالای دیباگ کردن و مدیریت اتوماتیک حافظه در آن باز می‌گردد.

با این حال، این زبان هم معایب خاص خودش را دارد. برای مثال جاوا در مقایسه با زبانی مثل C++ سرعت پایین‌تری دارد. همین مسئله باعث می‌شود که توسعه پروژه‌ها در این زبان زمان‌بر باشد.

 شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم جاوا بلوغ و پختگی لازم را برای استفاده گسترده در برنامه‌نویسی هوش مصنوعی ندارد. اما نمی‌توان از کاربردهایی که این زبان در حال حاضر در هوش مصنوعی دارد به‌راحتی صرف‌نظر کرد.

در مجموع، مزایای جاوا بر معایبش می‌چربد و می‌توان آن را یکی از زبان‌ های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی خوب در نظر گرفت.

 هوش مصنوعی با C++

 هوش مصنوعی با C++

 C++زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و چندپارادایمی است که در سال ۱۹۸۳ توسط Bjarne Stroustrup توسعه داده شده است. معمولاً C++ را با عنوان «سریع‌ترین زبان برنامه‌نویسی» نیز می‌شناسند.

از آنجایی که C++ نحو پیچیده‌ای دارد، نمی‌تواند انتخاب اول زبان برنامه‌نویسی هوش مصنوعی باشد.

از محدودیت‌های C++ داشتن کتابخانه استاندارد کوچک است. گرچه در بحث کنترل C++ کارآیی بالایی دارد، اما مدیریت کردن پروژه‌های بزرگ در این زبان بسیار سخت است و توسعه دادنش زمان زیادی از برنامه‌نویسان می‌گیرد. شاید به همین خاطر باشد که بسیاری از C++ در برنامه‌نویسی هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای C++ در هوش مصنوعی، استفاده از آن در گوگل کروم است.

جمع‌بندی

هوش مصنوعی دیر یا زود همه عرصه‌های زندگی را درخواهد نوردید. کسی دوست ندارد از موج تغییرات هوش مصنوعی عقب بماند. برای این کار نیاز دارید سر از کار سیستم‌های هوش مصنوعی دربیاورید و یکی از اولین قدم‌ها در آشنایی با هوش مصنوعی یادگیری زبان‌ های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی است.

 

بی‌شک چند سال آینده، جهان دیگر در وضعیتی که می‌بینیم نخواهد بود. بسیاری از مشاغل امروز بی‌‎معنا خواهد شد و مشاغل جدیدی که از فناوری‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند شکل خواهد گرفت.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه